رئیس مرکز توسعه IT و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد خبر داد
کاهش 5 روزه زمان برگزاری نمایشگاه‌ رسانه‌های دیجیتال در شهرستان‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال آینده نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در شهرستان‌ها به جای 10 روز، 5 روزه برگزار می‌شود و 5 روزه شدن نمایشگاه تهران در سال آینده بعید است.

خبرگزاری فارس: کاهش 5 روزه زمان برگزاری نمایشگاه‌ رسانه‌های دیجیتال در شهرستان‌ها

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، حسن علیزاده در جلسه پرسش و پاسخی با خبرنگاران در خصوص موضوع فیلترینگ اینترنت، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد تنها یکی از 14 عضو کارگروه فیلترینگ اینترنت است و ریاست این کارگروه نیز بر عهده دادستان است.

وی ادامه داد: از این رو و با توجه به حجم بالای کار در حوزه محتوی که بر دوش مرکز رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ قرار دارد، به کارگروه اعلام کرده‌ایم که از سال آینده جلسات کارگروه فیلترینگ نیز در همان دادستانی برگزار شود و این کار انجام خواهد شد.

*آمار حجم صادرات نرم افزار سال جدید اعلام می شود

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار حجم صادرات نرم افزار، گفت: با توجه به تفاوت‌ آمارهای ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت، قرار شد تا سازمان توسعه تجارت آمار را جمع‌بندی و در سال آینده اعلام کند.

*مذاکره مرکز رسانه‌های دیجیتال با اتحادیه تولیدکنندگان CD

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه صادرات محصولات، با مشکلاتی رو به رو هستیم، گفت: ارزش افزوده حوزه تکثیر CD در ایران، حوزه مناسبی است و می‌‌توان محصولاتی را وارد، تکثیر و بار دیگر صادر کرد.

وی ادامه داد: از این رو به دنبال این هستیم که با اتحادیه تولیدکنندگان لوح‌های فشرده وارد مذاکره شویم تا از حوزه تکثیر لوح‌های فشرده، استفاده کنیم که این کار در جلوگیری از تکثیر بدون مجوز محصولات نیز موثر خواهد شد.

*شیب اخذ مجوز برای محصولات نرم‌افزاری تند شد

علیزاده با اشاره به مراحل صدور مجوز برای از سوی تولیدکنندگان محصولات، گفت: تا 4 سال پیش کمتر تولیدکننده ای می‌دانست که باید از مرکز رسانه‌های دیجیتال، مجوز اخذ کند.

وی ادامه داد: اما از 4 سال پیش تاکنون، اخذ مجوز برای محصولات نرم‌افزای، با شیب بسیار تندی رو به رو شده است.

وی گفت: از این رو در تلاش هستیم تا پیش از برگزاری ششمین دوره نمایشگاه‌ رسانه‌های دیجیتال، واگذاری مجوز به تولیدکنندگان را به سرعت تسریع و نظام تدوین مجوز را به روز کنیم.

*ناهماهنگی؛ دلیل عدم حمایت از شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه آلمان

وی همچنین در توضیح علت عدم حمایت این دوره مرکز از شرکت‌‌کنندگان در نمایشگاه امسال فناوری سبیت آلمان، اظهار داشت: حضور ما در بازای جهانی داخلی و جهانی باید موثر و تاثیر گذار باشد.؛ باید بررسی شود که آیا نمایشگاه سبیت آلمان، بازار مناسبی برای ایران است یا خیر.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت ارتباطات و سازمان توسعه تجارت نیز حمایت‌هایی را از شرکت کنندگان در نمایشگاه‌های خارجی انجام می‌دهند، قرار بود برای نمایشگاه فناوری امسال آلمان نیز هماهنگی با این دو نهاد انجام شود و مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز در این حمایت سهم خود را بپردازند که این هماهنگی ها حاصل نشد.

وی افزود: البته کمیته ترویج زبان و فرهنگ اسلامی زیر مجموعه کارگروه فاوا در این زمینه مصوبه خوبی داشت که این مصوبه اجرایی نشد.

* فروش قاب فانتزی گوشی تلفن همراه در نمایشگاه امسال سبیت آلمان

وی گفت: من از نمایشگاه امسال سبیت بازدید کردم و نمایشگاه امسال را در سطح خوبی ندیدم.

علیزاده گفت: حتی شرکت‌‌هایی از کشور چین برای فروش قاب فانتزی گوشی تلفن همراه در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در نمایشگاه امسال مشاهده کردم که کشور لهستان نیز مانند کشور هند در حال تبدیل شدن به دریافت کننده سفارش است.

وی یاد آور شد: بازدید کنندگان ایرانی بسیاری در این نمایشگاه بودند.

*بازدید 2 میلیون نفر از نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال در سال گذشته

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمارهای بازدید از نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال و سبیت، گفت: به جرات می‌گویم که نمایشگاه رسانه های دیجیتال بسیار بهتر و سطح بالاتر از نمایشگاه‌های سبیت آلمان و جیتکس امارات است.

وی افزود: رویکرد نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فرهنگ سازی و آشنا کردن عموم مردم با فناوری اطلاعات است؛ در حالی که رویکرد نمایشگاه های سبیت آلمان و جیتکس امارات، تجارت است.

وی افزود: در سال گذشته یک میلیون و 900 هزار بازدید کننده از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بازدید کردند؛ در حالی که تعداد بازدید کنندگان از نمایشگاه سبیت آلمان تنها 300 هزار نفر بوده است.

وی گفت: این در حالی است که سال گذشته نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال جیرفت 100 هزار بازدیدکننده داشته است.

علیزاده افزود: این در حالی است که نمایشگاه سبیت در شهر صرفا نمایشگاهی هانوفر آلمان برگزار می‌شود.

*کاهش 5 روزه مدت نمایشگاه‌ رسانه‌های دیجیتال در شهرستان‌ها

علیزاده گفت: از سوی دیگر به نظر ما مدت زمان برگزاری 10 روزه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بسیار طولانی است و بهتر است نمایشگاه حداکثر در 5 روز برگزار شود.

وی افزود: از این رو مقرر شده تا در سال آینده نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در شهرستان‌ها به جای 10 روز، 5 روزه شود که البته 5 روزه شدن نمایشگاه تهران برای سال آینده بعید است.

وی یادآور شد: این موضوع در شورای سیاست گذاری نمایشگاه که از اردیبشهت تشکیل می‌شود، مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/م